Eerder deze week berichtten we al over de overwinning van Maya haar ploeg afgelopen zaterdag in Hasselt met het Sint-Barbaracollege (in de categorie van het Middelbaar Onderwijs), maar ook de ploeg van Noah (Sint-Franciscus Evergem) kon zich plaatsen voor het Belgisch schoolschaakkampioenschap (in de categorie van het Lager Onderwijs) dankzij een mooie 4de plaats op het Vlaams kampioenschap eerder dit jaar in Gent.
Omwille van de verplichte selectie was de tegenstand in Hasselt uiteraard veel zwaarder, maar Noah en zijn team hielden toch goed stand en slaagden zelfs om in de eerste helft te eindigen met 4,5 matchpunten en 19,5 bordpunten.
Zaterdag verzamelden de 24 beste schoolschaakteams van middelbare scholen in België in het hypermoderne bedrijventerrein Corda Campus te Hasselt. Het is met 5000 werknemers en 250 verschillende bedrijven één van de grootste bedrijvencampussen van Europa.
De ploeg van het Sint-Barbaracollege met Maya op het derde bord werd op wel zeer overtuigende wijze winnaar van het Belgisch Kampioenschap Schoolschaak. De titel werd behaald met de maximale score van 9/9! Maya sleepte ook, net als twee andere van haar ploeggenoten, de prijs in de wacht voor beste bordscore met 8/9.
De ploeg van Sint-Jan Oude Bareel, klaar voor de actie.
Afgelopen zaterdag verzamelden 137 lagere schoolkinderen en 173 middelbare schoolkinderen in het Sint-Lievenscollege te Gent. Er stonden 9 ronden met een tempo van 15 minuten op het programma. Heel wat van onze clubspelers verzamelden een team om mee te kunnen doen. Sommigen gingen daar er ver in en lieten zelfs speciaal T-shirts drukken, zoals het Team van Kieran van Don Bosco Sint-Denijs Westrem.
Bij het Lager onderwijs scoorde ons nieuwste clublid Noah erg goed met 5,5 punten op 7 partijen. Mede dankzij deze goede score eindigde VBS Sint-Franciscus Evergem net naast een podiumplaats (4de). Jammer, maar ze zijn wel geplaatst voor het Belgisch schoolschaakkampioenschap in Hasselt op zaterdag 13 mei.
Bij het team van Sint-Janscollege Oude Bareel 3 (ex-) Mercatellers: Victor, Kamiel en Liam. Victor haalde een erg mooie 7/9 op het eerste bord en werd daarmee de topscorer van het team. Proficiat.
De volledige resultaten van het LO kan je hier bekijken.
Bij het Middelbaar onderwijs zaten onze jeugdleden wat meer verspreid. De organiserende school vaardigde 3 ploegen af: In de 3de ploeg scoorde Daan 3,5 op bord 3, niet slecht voor een 2destapper. In de 2de ploeg scoorde Luka 6/9, eveneens op bord 3. Zijn broer Mateo scoorde ook 6/9, maar dan op bord 2 in de eerste ploeg.
Kieran had samen met zijn moeder een volledige ploeg kunnen samenstellen met Don Bosco Sint-Denijs Westrem, maar daardoor kreeg hij wel de opdracht om op het eerste bord plaats te nemen en tegen alle topspelers van Vlaanderen te moeten spelen. Knap dat hij toch 2 partijen wist te winnen.
Maya nam plaats op bord 3 bij de eerste ploeg van Sint-Barbaracollege, die 2de werd op het Oost-Vlaams schoolschaakkampioenschap en ook ditmaal kwamen ze niet verder dan een 2de plaats. De top 3 is trouwens identiek aan het Oost-Vlaams schoolschaakkampioenschap. Hetgeen nogmaals bevestigt dat Oost-Vlaanderen de sterkste schaakprovincie is.
De volledige resultaten van het MO kan je hier bekijken.